Syö hyvin, voi hyvin

”You’re not you when you are hungry! Eat a Snickers”… ”Hyvä ruoka, parempi mieli”…
”Äitien laittamaa ruokaa”…

Aivan samalla tavalla kuin USA:ssa epäterveellinen ruoka on stressin ohella lähes kaikkien sairauksien taustalla, niin meillä Suomessa tilanne on täysin sama. Meidän ostopäätöksiin vaikutetaan päivittäin jatkuvalla mainonnalla. Varsinkin ne mainokset, joilla pyritään herättämään myönteisiä tunteita ja muistoja, ovat tehokkaimpia. Monilla on lämpöisiä muistikuvia siitä miten mummo leipoi pullaa kun pienenä oli paha mieli… tai miten palkittiin karkeilla ja suklaalla kun oli ollut kiltisti… Miten helppoa on edelleen aikuisena jatkaa samoja toimintamalleja; syödä jotain (epäterveellistä) kun masentaa, on tylsää, on turhautunut tai ehkä on ”ansainnut” suklaalevyn päivän hyvästä työstä. Monilla on kiireinen arki ja on helpompaa ostaa kaupasta valmisteita, joita voi kotona sitten nopeasti lämmittää. Oletko muuten koskaan lukenut näiden valmisteiden tuoteselosteita, niitä inhottavan pienellä präntättyjä tekstejä? Mitä enemmän tekstiä, sitä enemmän kaikenmaailman lisäaineita ko. tuote sisältää…
Ja entäs lisätty sokeri? Jogurttien, keksien, makeisten, jäätelön ym. lisäksi sitä löytyy hyvinkin monesta elintarvikkeesta. Sokeri on syöpäsolujen ravintoa, ja jos muutenkin elää stressin rasittamassa vallassa ja kehon oma immuunijärjestelmä ei jaksa toimia kunnolla, niin myös syöpään sairastumisen riski kasvaa.

Monilla suomalaisilla, sadoilla tuhansilla, on esimerkiksi ärtyneen suolen oireyhtymä, IBS. Syömällä päivittäin ko. oireyhtymää pahentavia ns. tavallisia ruoka-aineita (viljat, maitotuotteet, jne.) voi johtaa siihen, että suolen seinämät alkavat heikentyä ja vuotaa elimistöön kaikkea mitä sinne ei kuulu mennä. Myös ravinnon ja vitamiinien imeytyminen heikentyy ja nämä yhdessä stressin kanssa alkavat heikentää immuniteettia ja sairastumisen riski kasvaa.

Vieläkin useampi kärsii kroonisesta stressistä. Monet asiat aiheuttavat pelkoa, epävarmuutta ja huolestumista; oma parisuhde tai sellaisen puuttuminen, työ, oma tai läheisen terveydentila, rahatilanne, maailmanpoliittinen tilanne, jne.

Havainnoimme maailmaa aistiemme avulla ja tulkitsemme kokemaamme erilaisten uskomustemme filttereiden kautta, mitä asiat meille merkitsee. Suurin osa uskomuksistamme ei ole omiamme, vaan olemme ne omaksuneet vanhemmiltamme ja ympäristöltämme ensimmäisten 7v:en aikana. Nämä uskomukset ovat yli 90%:sti tiedostamattomina alitajunnan puolella, jossa ne vaikuttavat tulkintoihimme eri asioihin liittyen. Jos kuvittelemamme tai kokemamme asia on mielestämme esim. pelottava tai huolestuttava, niin aivot reagoivat siihen käynnistämällä kehossa pakene tai taistele -reaktion. Stressihormonit virtaavat ja verenkierto vähenee elimistön ympärillä ja lisääntyy käsissä ja jaloissa, sillä niitä tarvitaan uhkaavassa tilanteessa eniten. Sen sijaan stand by:lle laitetaan mm. solujen aineenvaihdunta ja uusiutuminen sekä ruoansulatus. Nykypäivänä suurimmalla osalla stressitila on jatkuvaa ja näin ollen sairastumisen riski kasvaa.

Geeniperimä on vain n.5% ja loput 95% muodostuu ympäristöstä ja siitä miten sitä tulkitsemme, eli olemmeko mielestämme uhkaavassa vai elämäämme ylläpitävässä ympäristössä. On suht helppoa ja laiskaa olla uhrin asemassa ja elää edesvastuuttomasti kun voi syyttää ”huonoja geenejään” tai ”suvussaan olevasta riskistä”… Ruokavaliolla ja stressitasolla on merkitystä omaan terveyteen ja jokainen meistä päättää joka ikinen päivä mitä kaupasta ostamme, mitä syömme ja kuinka paljon.

Muista, että kukaan tai mikään teollisuuden ala ei todellakaan ole kiinnostunut siitä, että sinä olet terve ja voit hyvin, paitsi sinä itse. Kaikki muut tahot haluavat tehdä mahdollisimman paljon rahaa kustannuksellasi sekä yritykselleen että sen osakkeenomistajille. Pidä sinä itsestäsi ja omasta hyvinvoinnistasi huolta mahdollisimman hyvin ❤

Epäterveellinen ruoka selittää lähes puolet yhdysvaltalaisten sydän-, verisuoni- ja diabeteskuolemista

”Sokeri on aikamme vaarallisin huume”

Tunnesyöminen voi alkaa jo lapsuudessa – syynä vanhempien tapa lohduttaa herkuilla

 

 

safka

Mainokset